آزمایش الکترودینامیک کوانتومی: گام بزرگی به سوی پیاده‌سازی بزرگ مقیاس

قوانین بنیادی فیزیک، مبتنی بر تقارن‌ها هستند که مثلا برهمکنش بین ذرات باردار را تعیین می‌کنند. محققان دانشگاه هایدلبرگ با استفاده از اتم‌های مافوق سرد (Ultracold)، تقارن‌های الکترودینامیک کوانتومی را به صورت تجربی ایجاد کرده¬اند.

آن‌ها امیدوارند که بینش‌های‌ جدیدی برای پیاده‌سازی فناوری‌های کوانتومی آینده بدست آورند که می‌توانند پدیده‌های فیزیکی پیچیده را شبیه‌سازی کنند. نتایج این تحقیق در مجله Science منتشر شد.

نظریه الکترودینامیک کوانتومی با برهمکنش الکترومغناطیسی بین الکترون‌ها و ذرات نور سر و کار دارد. این نظریه مبتنی بر تقارن به اصطلاح (1) U است که برای مثال، حرکت ذرات را مشخص می‌کند. فیزیکدانان هایدلبرگ با آزمایش‌های خود، به دنبال پیشبرد تحقیقات کارآمد در مورد این نظریه فیزیکی پیچیده هستند. آن‌ها به تازگی یک جز بنیادی را به صورت تجربی تحقق بخشیدند و می‌گویند: «ما نتایج تحقیقات خود را گام بزرگی به سوی بستری می‌دانیم که از زنجیره‌ای از اجزای سازنده‌ با اتصال مناسب، برای پیاده‌سازی بزرگ‌مقیاس الکترودینامیک کوانتومی در اتم‌های مافوق سرد ساخته شده ‌است».

به گفته محققان یک کاربرد احتمالی، توسعه دستگاه‌های کوانتومی بزرگ‌مقیاس برای شبیه‌سازی پدیده‌های فیزیکی پیچیده است که با شتاب‌دهنده‌های ذرات، قابل مطالعه نیستند. همچنین جز بنیادی توسعه‌یافته برای این مطالعه می‌تواند برای بررسی مسائل در تحقیقات مواد (مانند سیستم‌های قویا برهمکنش‌کننده که محاسبه آن‌ها دشوار است) سودمند باشد.
الکترودینامیک کوانتومی