تله پورت کوانتومی در مقیاس نانو با استفاده از یک واکنش شیمیایی

گروهی از محققان دانشگاه نورت وسترن برای اولین بار، نقشی که شیمی در نسل بعدی محاسبات و ارتباطات ایفا خواهد کرد را بررسی کردند.

آ‌ن‌ها با استفاده از دانش خود در زمینه علوم اطلاعات کوانتومی کشف کردند که چگونه می‌توان اطلاعات کوانتومی را با استفاده از تله پورت کوانتومی (شاخه‌ای نوظهور در اطلاعات کوانتومی) منتقل کرد. یافته‌های آن‌ها که در مجله Nature Chemistry منتشر شده، پژوهش‌ها و کاربرد‌های آتی را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

تله پورت کوانتومی، امکان انتقال امن‌تر اطلاعات از یک نقطه به نقطه‌ای دیگر را از طریق رمزنگاری بهبودیافته، فراهم می‌سازد. تحقیق در زمینه‌ی اطلاعات کوانتومی برای مدت‌ها در قلمرو فیزیکدانان قرار داشته است، اما در یک دهه گذشته توجه شیمیدانان به این حوزه معطوف شده و آن‌ها دانش خود را برای بهره‌گیری از ماهیت کوانتومی مولکول‌ها برای استفاده در زمینه‌ی اطلاعات کوانتومی بکار گرفته‌اند. محققان می‌گویند: «ما از اینکه می‌توانیم این دانش جدید را به حوزه‌ی مهمی از علوم کوانتومی بیاوریم، هیجان‌زده هستیم. این نتایج حاصل حدود یک دهه تحقیقات در زمینه‌ی طراحی مولکولی هستند».

این گروه توانستند با استفاده از یک مکانیزم انتقال الکترون، اطلاعات را در طول یک مولکول تله پورت کنند، دستاوردی که پیش از این، هرگز بدست نیامده بود. این کشف، پیامد‌هایی در محاسبات، ارتباطات و نیز حسگری دارد، جایی که ابزار به‌خوبی توسعه‌یافته‌ی شیمی سنتزی می‌توانند پاسخی برای این مسئله‌ی خاص ارائه دهند.

محققان می‌گویند: «این یک قدم ابتدایی در نشان دادن این موضوع است که شیمی‌دان‌ها می‌توانند ایده‌ها و اجزای آن‌چه که تاکنون در تصرف فیزیکدانان بوده است را فراهم کنند. ما می‌توانیم از طریق  فوتوشیمی و با تولید الکترون‌های درهم تنیده که با یک الکترون سوم در یک رادیکال آلی برهمکنش می‌کنند، اطلاعات را از یک طرف مولکول به طرف دیگر آن از طریق تبادل الکترون منتقل کنیم، بدون اینکه تغییری در ماهیت اطلاعات ایجاد شود». این نتایج همچنین با کاهش انرژی مصرفی، مسیری برای بهبود بازده محاسبات در سطح جهان باز می‌کنند.

منبع: scitechdaily