فیزیک کوانتومی روشی برای مخفی کردن جهل و ناآگاهی ارائه می‌دهد

فیزیک کوانتومی روشی برای مخفی کردن جهل و ناآگاهی ارائه می‌دهد

دانش‌آموزان می‌توانند ناآگاهی خود را پنهان کنند و بدون اینکه جهل آن‌ها توسط معلمان مشخص شود، به ‌درستی در امتحان پاسخ دهند، اما این کار فقط در دنیای کوانتومی امکان‌پذیر است!

محققان دانشگاه کوئینزلند (Queensland)،  به‌طور موفقیت‌آمیزی در آزمایشگاه توانستند یک ایده غیر شهودی از مکانیک کوانتومی (که جهل یک کل، لزوماً بر جهل بخش‌های آن دلالت نمی‌کند) را تایید کنند. محققان مرکز ARC می‌گویند: «یافته‌های این گروه هنگام ارزیابی امنیت در رمزگذاری کوانتومی مهم است. نکته‌ی مهم این است که ما یک تعبیر قابل‌دسترس و واقع‌گرایانه از عبارتی ارائه می‌دهیم که مربوط به نظریه احتمال محض است».
طبق شهود کلاسیک، جهل و عدم آگاهی را می‌توان با یک منبع ردیابی کرد. به‌عنوان‌ مثال، اگر دانش یک دانش‌آموز از یک کتاب ناکامل باشد، یک معلم می‌تواند آزمونی طراحی کند تا بفهمد کدام بخش‌های کتاب برای دانش‌آموز ناشناخته است.

محققان می‌گویند: «این شناسایی و ردیابی جهل، همیشه در جهان کوانتومی درست نیست. نتایج ما تأیید می‌کنند که منبع جهل دانش‌آموز را می‌توان با استفاده از سیستم‌های کوانتومی از معلم پنهان کرد. وقتی ما ارتباط برقرار می‌کنیم، از نمادهای ویژه‌ای به نام حروف استفاده می‌کنیم که یک الفبا را تشکیل می‌دهند.  ما مشابه همین کار را در پژوهش خود انجام می‌دهیم، اما از نور برای ایجاد الفبای کوانتومی استفاده می‌کنیم. البته این الفبای کوانتومی ویژگی‌های عجیبی دارند».

محققان همچنین می‌گویند: «فرض کنید که دانش‌آموزی در حال دادن امتحانی است که دو موضوع را شامل می‌شود و هرچند که او موضوعات را مطالعه نکرده است، اما یک دوست آگاه که جواب‌ها را می‌داند به او اشاره‌ کرده و جواب‌ها را به او می‌رساند. در شرایط کلاسیک، این اشاره و کمک می‌تواند کمک‌کننده باشد و اطلاعاتی در مورد فقط یکی از موضوعات را ارائه دهد، ولی معلم هنوز می‌تواند کشف کند که دانش‌آموز نسبت به چه موضوعی آگاهی ندارد.  اما نکته‌ای که با استفاده از الفبای کوانتومی ما وجود دارد این است که این اشاره (منظور اشاره دوست آگاه است که در حال رساندن اطلاعات به دانش‌آموز است) می‌تواند همزمان اطلاعاتی در مورد هر دو موضوع دربر داشته باشد، درحالی‌که ظاهراً فقط شامل یک مورد است. درنتیجه، معلم نمی‌تواند منبع جهل دانش‌آموز را تعیین کند، زیرا این اشاره همواره برای دانش‌آموز مفید است».

گروه تحقیقاتی دانشگاه کوئینزلند توانست این کار را با نوشتن اطلاعات به شکل تک فوتون (ذرات تشکیل‌دهنده نور) در یک آزمایش فیزیکی تایید کند. محققان می‌گویند: «نتیجه ما، پیامدهایی برای امنیت رمزگذاری کوانتومی دارد، زیرا نشان داده‌ایم آنچه در مورد اشارات کلاسیک صادق است، برای اشارات کوانتومی صحیح نیست».

متأسفانه اشارات کوانتومی برای دانش‌آموزانی که برای امتحانات آماده می‌شوند، به این زودی‌ها در خارج از آزمایشگاه در دسترس نخواهد بود!
منبع: phys.org
 
كلمات كليدي :
ارتباطات امن کوانتومی , رمزنگاری کوانتومی
 
امتیاز دهی
 
 

نظر شما
نام  
پست الكترونيک
وب سایت
متنی که در تصویر می بینید عینا تایپ نمایید
نظر
login